wrzesień - grudzień 2013 r.
Energa – komunikacja związana z IPO i debiutem na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
W IV kwartale 2013 r. ENERGA SA przeprowadziła jedną z największych w ostatnich latach - wartą 2,4 mld zł - ofertę publiczną akcji i zadebiutowała na GPW. Realizacja rozbudowanego planu komunikacji pozwoliła na osiągnięcie wirusowego zainteresowania ofertą. W IPO ENERGA SA udział wzięło 72 tys. inwestorów indywidualnych, czyli niemal 1/4 wszystkich inwestorów aktywnych na warszawskiej giełdzie w 2013 r.
Sytuacja wyjściowa
W tracie IPO ENERGI InnerValue oraz Spółka stanęły przed trudnymi wyzwaniami komunikacyjnymi. ENERGA przeprowadzała ofertę publiczną jako czwarta duża grupa energetyczna w kraju i widoczna była konieczność silnego wyróżnienia jej na tle giełdowej konkurencji. Oferta prowadzona była w warunkach ścisłej kontroli przepływu informacji – wszystkie działania komunikacyjne musiały być zgodne z rygorystycznymi wytycznymi w zakresie przekazywania informacji związanych z pierwszą ofertą publiczną, opracowanymi przez doradców prawnych procesu.
Agencja InnerValue - jako doradca komunikacyjny procesu - we współpracy z działem Relacji Inwestorskich Spółki, podjęła się zadania opracowania i realizacji kompleksowego planu działań promujących ofertę sprzedaży akcji.
Cele
Podstawowym celem komunikacji przy prowadzonej ofercie było zapewnienie jej powodzenia oraz debiut Spółki na giełdzie. Ważnym zadaniem było zbudowanie jak najszerszego zainteresowania ofertą wśród inwestorów indywidualnych oraz samej marki ENERGA na rynku kapitałowym. Działania miały również wpłynąć na pozytywne postrzeganie Spółki przez inwestorów instytucjonalnych.
Podjęte działania
Plan komunikacji IPO ENERGA SA opracowany przez InnerValue zakładał szerokie wykorzystanie innowacyjnych narzędzi komunikacji. Pomimo konieczności ograniczenia przekazów w sieci, wynikającej z restrykcyjnych przepisów prawnych prowadzenia ofert publicznych w niektórych krajach, udało się zrealizować szereg pomysłów, m.in.:
- Interaktywny landing page – nowoczesna strona w formule scrolling-website z najważniejszymi informacjami dotyczącymi Grupy, przedstawionymi w atrakcyjnej dla inwestorów formie graficznej. Na stronie zamieszczony był także zegar odmierzający czas do zakończenia zapisów oraz do debiutu
- Transmisje on-line z wydarzeń towarzyszących IPO, czat inwestorski z Zarządem ENERGA SA
- Microsite Spółki w najpopularniejszym wśród inwestorów indywidualnych serwisie internetowym
- Szereg działań edukacyjnych - przed i w trakcie oferty w najważniejszych dziennikach (Parkiet, Rzeczpospolita, Dziennik Gazeta Prawna), radiu (Program 3 Polskiego Radia), telewizji (TVN CNBC), serwisach internetowych (np. StockWatch.pl) zaaranżowano serię wywiadów z Członkami Zarządu Spółki
- Szeroka kampania medialna w trakcie zapisów - w prasie, serwisach inwestorskich oraz telewizji pojawiły się reklamy zachęcające do zapisów na akcje ENERGI. Kampanii towarzyszyły także ciekawe hasła przewodnie, m.in. Wejdź na giełdę z ENERGĄ czy Debiut, który zelektryzuje giełdę.
Projekt realizowany był we współpracy z agencją reklamową oraz eventową. Wszystkie działania skierowane do inwestorów indywidualnych prowadzone były pod patronatem programu Akcjonariat Obywatelski.
Efekty
Realizacja stworzonego planu komunikacji związanej z Pierwszą Ofertą Publiczną ENERGA SA pozwoliła na osiągnięcie wirusowego zainteresowania ofertą. Wzięło w niej udział 72 tys. inwestorów indywidualnych, a redukcja w tej transzy wyniosła 55 % Zgodnie z danymi opublikowanymi przez DGP (22 lipca 2014 r.) liczba osób, które zawierały transakcje na giełdzie w 2013 r. wyniosła 303 tys. Oznacza to, że w ofercie ENERGA SA wzięła udział niemal 1/4 aktywnych w 2013 r. detalicznych inwestorów.
ENERGA SA kontynuowała współpracę z InnerValue do X 2016 r.