maj – czerwiec 2017 r.
Trans Polonia – blisko 50 mln zł na dalszy rozwój największej floty cysternowej w Polsce
Start współpracy nastąpił w momencie przełomowym w 13-letniej historii Trans Polonia – spółka przejęła Orlen Transport, dzięki czemu stała się krajowym liderem logistyki paliw samochodowych, LNG i lotniczych. Skokowy wzrost skali działalności predysponował spółkę do szerszego komunikacyjnego otwarcia się na inwestorów instytucjonalnych – widoczny wzrost zainteresowania i poprawa sentymentu pozwoliła TPG rozważać dokonanie kolejnego kroku milowego – ogłoszenia Programu Inwestycyjnego na lata 2018-2020, finansowanego w dużej mierze poprzez publiczną emisję akcji. InnerValue wsparło spółkę w procesie, zakończonym sukcesem i pozyskaniem 49,3 mln zł.
SYTUACJA WYJŚCIOWA:
Trans Polonia przed akwizycją OTP w lutym 2016 r. jako operator logistyczno-transportowy, świadczyła usługi przewozów cysternowych w zakresie płynnej chemii, mas bitumicznych i produktów spożywczych. Przejęcie umożliwiło nie tylko wejście na rynek paliw i poprawę wyników finansowych, popartych zwielokrotnieniem dysponowanej floty, ale przede wszystkim przyczyniło się do zmiany postrzegania TPG wśród klientów (zwłaszcza w Europie Zachodniej), jak również wśród inwestorów i analityków polskiego rynku kapitałowego. W takim momencie zewnętrzne wsparcie ds. IR mogło okazać się pomocne.
Agencja InnerValue poprzez komunikację pierwszych konsolidowanych rezultatów w maju 2016 r. rozpoczęła systematyczne budowanie relacji z mediami finansowymi, domami maklerskimi i funduszami inwestycyjnymi, tworząc rozpoznawalność, akcentując przewagi konkurencyjne i wzmacniając wizerunek ekspercki w zakresie logistyki płynnych materiałów przemysłowych (paliwa, surowce chemiczne, spożywcze, paliwa, masy bitumiczne). W okresie od marca do czerwca 2017 r. zintensyfikowano działania poprzedzające ofertę publiczną, która mimo formalnego braku udziału inwestorów indywidualnych, wiązała się z nadsubskrypcją ze strony instytucji finansowych.
NAJWAŻNIEJSZE PRZEKAZY KOMUNIKACYJNE W KAMPANII POPRZEDZAJĄCEJ SPO:
- Rosnąca obecność i pozycja spółki na międzynarodowym rynku logistyki ładunków petrochemicznych (znikomy udział rynkowy, potencjał wielokrotnego wzrostu) oraz solidny, a jednocześnie coraz wyższy portfel klientów, do których należą wiodące zakłady chemiczne w Europie;
- Trans Polonia jako jeden z beneficjentów nowych regulacji ograniczających szarą strefę na rynku paliw (pakiet paliwowy oraz przewozowy);
- Widoczna poprawa sytuacji na rynku przewozów mas bitumicznych (start inwestycji infrastrukturalnych); poparta wyższą skalą przychodów i przewożonych wolumenów;
- Aktywny udział w objęciu akcji przez Prezesa i głównego Akcjonariusza;
- Syntaxis Capital: długoterminowa inwestycja, ocena postępów i rozwoju;
- OTP SA: podkreślenie pozycji lidera rynku przewozów cysternowych paliw i potencjału do dalszej ekspansji.
ZAKRES DZIAŁAŃ W KAMPANII:
- Aranżacja licznych materiałów prasowych i wideo, prezentujących aspekty działalności, perspektywy i założenia Programu Inwestycyjnego;
- Organizacja konferencji dla inwestorów nt. założeń Programu Inwestycyjnego na lata 2018-2020;
- Organizacja konferencji prospektowej dla dziennikarzy nt. startu publicznej emisji akcji;
- Rekomendacja publikacji szacunkowych wyników I kwartału i związana z tym komunikacja;
- Rekomendacja podziału comiesięcznych danych sprzedażowych na segmenty (uwiarygodnienie silnych wzrostów w obszarze logistyki płynnej chemii w relacjach międzynarodowych);
- Aranżacja rozbudowanej relacji prasowej z wyjazdu typu study tour dla inwestorów do regonu Antwerpii.
ZAKRES BIEŻĄCEJ KOMUNIKACJI (POZA WW.):
- Kompleksowa obsługa komunikacji wyników finansowych - organizacja wydarzeń i przygotowywanie materiałów prezentacyjnych dla inwestorów i dziennikarzy, m.in.: konferencji i spotkań w formacie one-to-few i one-to-one;
- Bieżąca komunikacja z analitykami zarówno buy-side, jak i sell-side - funkcja pierwszego kontaktu IR (spotkania, rekomendacje);
- Aranżowanie publikacji w mediach nt. bieżących wydarzeń (prasowych i wideo) i indywidualne wywiady z dziennikarzami najpopularniejszych tytułów finansowych i agencji informacyjnych;
- Aranżowanie komentarzy eksperckich w mediach finansowych i branżowych;
- Opracowywanie materiałów sprawozdawczych, m.in. list Prezesa, redakcja części opisowych sprawozdań finansowych;
- Codzienny monitoring informacji pojawiających się w porannych biuletynach instytucji rynku kapitałowego;
- Kontakt z inwestorami indywidualnymi.
CELE:
- Budowa i wzrost zainteresowania – prowadzone w ciągu roku działania pozwoliły dostrzec spółkę przez inwestorów niemających wcześniej styczności z TPG oraz skupić uwagę grupy znającej już jej profil działalności;
- Wsparcie powodzenia wtórnej emisji akcji - uwypuklenie przewag konkurencyjnych i szczegółów planów inwestycyjnych;
- Edukacja nt. modelu biznesowego (brak porównywalnych spółek na GPW);
- Dywersyfikacja akcjonariatu.
EFEKTY:
Inicjowane działania w postaci bieżącej i kompleksowej obsługi z zakresu IR wraz z intensywną kampanią poprzedzają emisję SPO pozwoliły uplasować ofertę w postaci sprzedaży wszystkich akcji o łącznej wartości 49,3 mln zł. Przeznaczeniem pozyskanych środków jest realizacja Programu Inwestycyjnego na lata 2018-2020, zakładającego istotny wzrost floty transportowej (112 cystern i 40 ciągników siodłowych) w Polsce i przede wszystkim na rynkach zagranicznych. Oprócz podejmowanych działań informacyjnych i promocyjnych, InnerValue wsparło spółkę w pozyskaniu inwestorów, gotowych wziąć udział w SPO.
Po zakończeniu procesu emisji akcji, kontynuujemy współpracę ze Spółką.